کرم ضد آفتاب خوب چه ویژگی هایی دارد

کرم ضد آفتاب خوب برای پوست چرب ، خشک و یا حساس چه نوع کرمی باید باشد؟ برای انتخاب ضدآفتاب به چه چیزهایی باید توجه کرد؟ ضد آفتاب مناسب پس از لیزر موهای زائد کدام است؟

برای انتخاب یک ضد آفتاب مناسب، علاوه بر این که به مواد تشکیل دهنده ی آن بایستی دقت کنید، دانستن اطلاعاتی از جنس پوستتان و تطابق آن با ضدآفتاب نیز لازم است. در ادامه به این مسئله می پردازیم.

نحوه انتخاب ضد آفتاب خوب و مناسب

افرادی که به کلینیک زیبایی مراجعه می کنند معمولا سوال می کنند که چگونه یک ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم. برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب دو راه وجود دارد:

1- نوشته های روی قوطی ضد آفتاب را بخوانیم و به آن اعتماد کنیم. و بر مبنای تفسیر این نوشته ها ضد آفتاب مناسب انتخاب کنیم.

2- از یک متخصص پوست مشورت بگیریم. متخصص پوست بر مبنای نوشته های روی برشور فنی و علمی درون کرم و همچنین شناخت شرکت های تولید کننده این کرم و همچنین بر مبنای نوع پوست فرد، یک کرم ضد آفتاب مناسب را معرفی می کند.

ویژگی های کرم ضد آفتاب خوب چیست؟

ضد آفتاب خوب باید بتواند هر دو نوع اشعه فرابنفش یعنی نوع آ و نوع بی را بلوک کند یا به عبارتی «وسیع الطیف » باشد و در عین حال از نظر زیبایی ظاهری قابل قبول.

از دیگر ویژگی های یک ضد آفتاب خوب، دوام اثر آن و مقاومت در برابر آب و تعریق است. برای رسیدن به این اهداف، شرکتهای سازنده ضد آفتاب معمولا از ترکیبی از مواد گوناگون استفاده می کنند.

این مواد را می توان به دو دسته تقسیم کرد: ضد آفتاب های فیزیکی که با منعکس کردن و پخش کردن اشعه فرابنفش عمل می کنند، و ضد آفتاب های شیمیایی که اشعه فرابنفش را جذب می کنند.

ضد آفتاب های فیزیکی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم اگر ذرات بزرگی داشته یا درصدشان زیاد باشد، رنگ سفیدی ایجاد می کنند که از نظر ظاهری چندان قابل قبول نیست. ضد آفتاب های شیمیایی هر یک قدرت جذب بخشی از اشعه فرابنفش را دارند. البته این ضد آفتاب ها گاهی باعث التهاب پوست هم می شوند.

کرم ضد آفتاب خوب چه مشخصاتی دارد؟

در کودکان یا زنان حامله بهتر است از ضدآفتاب های فیزیکی استفاده شود.

معرفی کرم ضد آفتاب مناسب برای پوستهای چرب

این نوع پوست مشکل دارترین پوست ناشی از چربی است. به خصوص در بینی، گونه ها و پیشانی است. چهره ضخیم، چرب، براق، درشت به نظر می رسد و در تابستان دارای منافذ بزرگ و آکنه است.

برای پوست های چرب، فرمولاسیون SPF مبتنی بر آب می تواند بهترین باشد. این فرمول روی پوست اثر خشکی ایجاد می کند و کاری می کند، پوست گریس مانند به نظر نرسد. علاوه بر این، این فرمول ها باعث تأثیر خنک کنندگی بر روی پوست می شود، التهاب های به وجود آمده را آرام می کند.

افراد دارای پوست حساس باید از کرم ضد آفتاب دارای اکسید روی خالص استفاده کنند. استفاده از این کرم دارای عنصر اکسید روی، منجر به تحریک و یا حساسیت پوستی در این افراد نمی شود.

معرفی ضد آفتاب برای پوست خشک

پوست خشک دارای سطوح پایین چربی پوست است و که حساس شدن آن را آسانتر می کند. به علت عدم توانایی حفظ رطوبت، پوست این افراد خشک به نظر می رسد. این افراد پس از حمام یا شستشو احساس ناراحتی و سفتی در پوست خود می کنند مگر اینکه از یک کرم یا مرطوب کننده استفاده کنند.

مرطوب کننده های دارای SPF انتخاب خوبی برای پوست های خشک هستند. هنگام انتخاب یک ضدآفتاب، به یاد داشته باشید که لایه ضخیمی از آن برای محافظت از نور خورشید مورد نیاز است. لوسیون با SPF بالاتر باعث می شود پوست شما مرطوب تر شود.

مرطوب کننده های متعددی در کرم های ضد آفتاب ارائه می شوند. مانند روغن، لانولین و سیلیکون. کرم های ضد آفتاب مرطوب کننده در قالب لوسیون، کرم و پماد فرموله شده اند. از این رو، به دنبال این شرایط در برچسب های کرم های ضد آفتاب باشید. باور کنید که استفاده از یک کرم ضد آفتاب خوب بیشتر از روشهایی مانند بوتاکس پوست صورت شما را بهتر نشان می دهد.

برای افراد مبتلا به ملاسما، بیماری مرتبط با سرطان پوست، یا افرادی که پوستی متعادل دارند، کرم ضد آفتاب با SPF 30 توصیه می شود که روزانه برای حفاظت بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی ضد آفتاب برای پوست جوش دار

بیماران مبتلا به آلرژی پوست یا دارای شرایطی مانند آکنه یا روزشیا، باید از محصولات حاوی مواد نگهدارنده یا عطر، و همچنین حاوی PABA یا oxybenzone اجتناب کنند.

موادی که کمترین احتمال ابتلا به واکنش های پوستی را دارند همان کرم های ضد آفتاب فیزیکی هستند و همچنین داروهایی که ضد التهاب ساخته می شوند. بیماران مبتلا به آلرژی پوست نیز باید از کرم های ضد آفتاب حاوی الکل اجتناب کنند.

با این حال، بیماران مبتلا به آکنه ممکن است فرمولهای ژلی را پیدا کنند که معمولا حاوی الکل باشد، ولی خشک تر بوده و احتمال کمتری برای حساسیت در برابر آکنه ایجاد کند.

بیماران مبتلا به آکنه باید از کرم های ضد آفتاب چرب اجتناب کنند، از آنجایی که ممکن است موجب تشدید التهاب شوند؛ ضدآفتاب هایی که فیلتر UVB دارند، دارای ترکیب سبک تر بوده و چربی کمتری از اکثر کرم های ضد آفتاب شیمیایی دارند.

از آنجایی که برخی از داروهای ضد آکنه حساسیت به خورشید را افزایش می دهند، مصرف کنندگان آن ها بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و آسیب های پوستی قرار دارند. لذا حفاظت روزانه آفتاب بسیار مهم است.

خصوصیات بهترین ضدآفتاب چیست؟

بر اساس نوع پوست، قسمت های پوست و فعالیت ها، شما باید از کرم های ضد آفتاب مناسب برای هر هدف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از فعالیت های آبی لذت می برید، شما نیاز به ضد آفتاب ضد آب دارید.

اگر شما مستعد جوش یا آکنه هستید، از کرم ضد آفتاب درجه دو استفاده نکنید. کرم های ضد آفتابی را انتخاب کنید که شامل دی اکسید تیتانیوم و میکرو اکسید روی به عنوان محافظ بهتر برای پوست شما باشد. این مواد منافذ پوستی را در افراد با پوست مستعد به حساسیت مسدود نمی کنند.

به گزارش نبض ما، به گفته کارشناسان، شما به دنبال ضدآفتابی باید باشید که محصولی با طیف گسترده ای از حفاظت برای هر دو اشعه UVA و UVB باشد. محصولی که حاوی سینامات (اکتیل متیل سینامات و سینوکسات)، بنزوفنونها (oxybenzone)، اکسامیل (Mexoryl SX)، سالیسیلات، سالیسوبنزون، دی اکسید تیتانیوم، اووبنزون و اکسید روی باشد.

spf مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

SPF 15 یا بالاتر می تواند برای حفاظت UVB کار کند. میزان SPF کرم های ضد آفتاب دربردارنده میزان خوب بودن ضد آفتاب برای دفع اشعه های مضر UVB و آفتاب سوختگی است.

برای اکثر مردم، SPF 15 خوب است. اما کسانی که سابقه خانوادگی لوپوس یا سرطان پوست دارند، با توجه به این که حساسیت به نور خورشید در آن ها بیشتر است باید SPF 30++ یا بالاتر را در نظر بگیرند.

به یاد داشته باشید که SPF بالاتر، همیشه بهتر نیست. حتی ممکن است SPF بالاتر، بر خلاف آنچه که تا به حال فکر کرده اید، باعث شود که مزایای کمتری بگیرید. به گزارش نبض ما، برای اطلاعات بیشتر، لازم است بدانید SPF 30 دو برابر موثرتر و قویتر از SPF 15 نیست. چرا که SPF 15 می تواند 93٪ از UVB را فیلتر کند و SPF 30 97٪ را فیلتر می کند. یعنی فقط میزان کمی بهبود.

ضد آفتاب خوب فاقد چربی

در ادامه به معرفی 2 مورد از ضدآفتاب های فاقد چربی می پردازیم.

ضد آفتاب فاقد چربی با DERMALOGICA-SPF30

فرمول  مورد استفاده در این ضدآفتاب به اندازه ای سبک است که درخشش روی پوست را حداقل می کند اما به اندازه کافی برای محافظت در برابر اشعه های UV قوی است. این ضدآفتاب شامل بیوتین، مخمر، کافئین و دیگر مواد مفید است تا چربی را کنترل کند و التهاب را کاهش دهد.

ضدآفتاب SENTÉ با SPF 46

علاوه بر حفاظت از خورشید با اکسید غیر نانو اکسید و دی اکسید تیتانیوم، این کرم ضد آفتاب عاری از مواد شیمیایی و فاقد چربی باعث ضدعفونی شدن و جوانی در پوست های خشک هم می شود.

به عدد SPF توجه کنید!

« اس پی اف» یا « فاکتور حفاظتی در برابر نور آفتاب» ، مقیاسی است که برای ارزیابی میزان حفاظت در مقابل اشعه فرابنفش نوع « بی» و خطر آفتاب سوختگی ابداع شد. باید توجه داشت که روش برآورد « اس پی اف » در همه کشورها و شرکتهای تولید کننده یکسان نیست و همین امر مشکلاتی را در مقایسه پدید می آورد.

ضمنا این مقیاس با این پیش فرض که مصرف کننده مقدار کافی (دو میلی گرم به ازای هر سانتی مترمربع) از ضد آفتاب را مصرف کرده باشد محاسبه شده ولی در عمل، بیشتر مصرف کنندگان تقریبا نصف مقداری را که لازم است مصرف می کنند.

شاید به همین علت باشد که بسیاری از پزشکان « اس پی اف » 25 یا 30 را برای کشور ما پیشنهاد می کنند زیرا هم آفتاب مداوم و شدیدی داریم و هم احتمال اینکه مردم ضدآفتاب را به مقدار کافی مصرف نکنند، زیاد است.

به یاد داشته باشید رابطه SPF و محافظت از پوست خطی نیست. یعنی از « اس پی اف » 25 یا 30 به بالا، با افزایش عدد مربوطه، میزان محافظت به همان میزان بالا نمی رود.

به گزارش نبض ما، سازمان غذا و داروی آمریکا از تولید کنندگان خواسته بود که از نوشتن اس پی اف بالای 50 روی جعبه محصولاتشان خودداری کنند، زیرا این اشتباه برای مصرف کننده پیش می آید که با استفاده از این محصولات می توانند تا مدت زیادی در معرض آفتاب بمانند و به همین علت این احساس امنیت کاذب باعث می شود خود را بیشتر در معرض خطر سرطان قرار دهند.

از این ضد آفتاب ها استفاده نکنید

بعضی از ضد آفتاب ها به صورت پودری و یا اسپری هستند که بهتر است مورد استفاده قرار نگیرند. متخصصان می گویند ذرات پودر و یا اسپری ممکن است از راه استنشاق وارد دستگاه تنفسی انسان شده و خطر هایی را برای سلامت او بوجود آورند.

بعضی از محصولات دارای موادی هستند که برای سلامت انسان ضرر دارد، مثلا شکلی از ویتامین آ به نام رتینیل پالمیتات و اکسی بنزون در بعضی محصولات می توانند برای شما خطر داشته باشند، بنابراین بهتر است از کرم های ضدآفتابی که دارای این مواد هستند، استفاده نکنید.

رتینیل پالمیتات به عنوان یک ماده ضد چروک و تثبیت کننده در محصولات به کار می رود و اکسی بنزون هم یک ترکیب فعال است که در بسیاری از ضد آفتاب ها وجود دارد و می تواند اثر هورمون استروژن را در بدن تقلید کند.

متخصصان معتقدند به جای این ها بهتر است از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که از زینک و تیتانیوم برای جلوگیری از نفوذ اشعه خورشید به پوست استفاده می کنند. البته گروهی دیگر از متخصصان هم معتقدند برای اینکه اکسی بنزون بتواند برای انسان خطر ایجاد کند، لازم است که انسان 34 سال هر روز، از فرق سر تا نوک شست پای خود را ضد آفتاب بمالد تا اکسی بنزون بتواند تاثیری مانند آنچه که بر موش های آزمایشگاه داشته بر انسان بگذارد.

ضد آفتاب مردانه خوب چیست؟

مهم است که مردها از ضدآفتاب هایی که پوست را هیدراته می کنند استفاده کنند. مرطوب کننده ها پوست را سالم و سرحال می کند و ضدآفتاب ها در برابر اشعه فرابنفش که موجب چروک شدن پوست می شود، از پوست محافظت می کنند.

توصیه ای که متخصصان پوست به مردها دارند این است که از مرطوب کننده هایی که دارای خواص ضدآفتاب با حداقل SPF 30 هستند، استفاده نمایند.

بسیاری از محصولات بهداشتی و برندهای معتبر، مرطوب کننده های ضدآفتابی تولید می کنند که متناسب با پوست مردها تهیه شده است. برای مثال برندهایی مانند نوتروژنا، داو، نیوآ و کتافیل. برای انتخاب کرم ضدآفتاب توصیه های مختلفی شده است. در ادامه به 4 ویژگی که متخصصان برای انتخاب ضدآفتاب توصیه کرده اند، اشاره می شود.

با SPF30 شروع کرده و تا 50 بالا روید.  هر دو اشعه UVA و UVB می توانند به سرطان پوست منجر شوند، به علاوه اشعه های UVA موجب چروک شدن و ظاهر شدن نشانه های پیری هم و UVB هم موجب آفتاب سوختگی می شود.

معرفی کرم ضد آفتاب مردانه

آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند حداقل از کرم هایی با SPF30 استفاده کنید، که از پوست شما در برابر 97٪ از اشعه های UVB خورشید محافظت می کند. SPF های بالاتر برای پوست های زیباتر و پوست هایی که زودتر می سوزند بهتر است، اما به خاطر داشته باشید که بهبود آن کم است.

برای مثال SPF15 مقدار 93 درصد محافظت از پوست دارد و SPF30 مقدار 97 درصد. این بدین معنی است که دوبرابر شدن مقدار SPF موجب دو برابر شدن محافظت نمی شود.

به عناصر کلیدی ضدآفتاب خود توجه کنید. با توجه به این که شما دنبال محافظت حداکثری از پوست خود هستید لازم است که از کیفیت و میزان محافظت کرم ضدآفتاب خود مطمئن شوید. با توجه به این که می خواهید هردو اشعه UVA و UVB را دفع کند، لازم است که دنبال نوشته Broad Spectrum یا طیف گسترده بر روی ضدآفتاب خود باشید.

کرم های ضد معدنی (یا فیزیکی) با استفاده از مواد معدنی طبیعی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم موجب بازتاب اشعه خورشید می شوند. از سوی دیگر، کرم های ضد آفتاب شیمیایی از ترکیبات شیمیایی مانند بموتریزینول، اووبنزون و بیسکوتیوزول استفاده می کنند که همه آنها محافظت از طیف گسترده را فراهم می کنند.

همچنین ممکن است لازم باشد از موادی مانند اکسی بنزن پرهیز کنید، چرا که ممکن است موجب واکنش های آلرژیک پوست و یا اختلالات هورمونی شود.

نوع پوست خود را در نظر بگیرید

بسیاری از کرم های ضد آفتاب مخصوص کسانی که پوست خشک، چرب یا حساس دارند تهیه شده است. متخصصان گفته اند که افرادی که پوست خشک دارند باید از کرم هایی که مواد تشکیل دهنده آن ها گلیسیرین، لانولین، روغن، سیلیکون و آلوئه باشد استفاده کنند همچنین از کرم های اسپری مانند و ژل مانند که دارای الکل است اجتناب کنند.

برای پوست های چرب، لوسیون های سبک وزن و یا ژلی با مواد تشکیل دهنده ای مانند سیلیکا و یا ایزودودکان بهترین انتخاب هستند. برای پوست های حساس، آلرژیک و آنهایی که به عطر حساسند بهترین انتخاب کرم های ضد آفتاب با مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم و یا اکسید روی است.

مقاومت کرم در برابر آب و عرق بدن

اگر برای تمرین بیرون می روید یا این که می خواهید به آب بروید، لازم است که از ضدآفتاب هایی استفاده کنید که در برابر آب و عرق مقاوم باشند. کرم های مقاوم در برابر آب طبق تعریف FDA بدین معنی است که سطح SPF آن تا 40 دقیقه در آب باقی می ماند و در صورت که خیلی مقاوم در برابر آب باشد،

این مقدار تا 80 دقیقه باقی می ماند. لازم به ذکر است که اگر می خواهید مدت زیادی در آب باشید باید مجددا از ضدآفتاب استفاده کنید. برخی ضدآفتاب ها ویژگی هایی دارند که افراد را به استفاده از آن ها ترغیب می کند مانند عصاره های میوه، رنگ و دیگر موارد. خیلی وقت ها این تنها اختلافی است که ایجاد می شود.

در نهایت با توجه به اهمیت استفاده از ضدآفتاب بهتر است از ضدآفتابی استفاده کنید که دوست دارید. چرا که اگر ضدآفتابی همه موارد توصیه شده را داشته باشد ولی شما راغب به استفاده از آن نباشید، ارزش ندارد.

کلینیک زیبایی گلدن رویال همراه با پزشکان مجرب و فناوری های به روز دنیا ، انواع خدمات زیبایی پوست و مو از قبیل لیزر موهای زائد آقایان و خانمها ، لیزر بیکینی ، بوتاکس ،جوانسازی پوست ، درمان تعریق با بوتاکس ، پاکسازی پوست و … را ارائه می دهد.  لطفا جهت مشاوره و تعیین وقت، با شماره های ۰۲۱۲۶۱۲۲۰۸۳ – ۰۲۱۲۶۱۲۲۰۸۲ تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هفده =